Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

Η αλήθεια για τις «φοροελαφρύνσεις»


Την αναμόχλευση του μείγματος των αντιλαϊκών φόρων σχεδιάζει η συγκυβέρνηση, επιχειρώντας παράλληλα να καλλιεργήσει στα λαϊκά στρώματα φρούδες ελπίδες γύρω από τις υποτιθέμενες «ελαφρύνσεις» και «διορθώσεις αδικιών». Στην πραγματικότητα τα πρωτογενή πλεονάσματα των κρατικών πλεονασμάτων για λογαριασμό του κεφαλαίου προδιαγράφονται σε ρότα συνεχούς διόγκωσης και για τα επόμενα χρόνια, σε μια εξέλιξη που συνδέεται τόσο με την αύξηση της συνολικής μάζας των φόρων, όσο και με την παραπέρα συρρίκνωση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Σε αυτό το πλαίσιο, τα όποια παρεχόμενα ψίχουλα για το λαό θα εξανεμίζονται στη στιγμή, ενώ θα προστίθενται συνεχώς και νέα προκλητικά μέτρα φοροελάφρυνσης για το κεφάλαιο.

Σε αυτήν την πολιτική εντάσσονται και οι κυβερνητικές εξαγγελίες που έγιναν από το βήμα της φετινής ΔΕΘ. Ειδικότερα:


1. Εξαγγέλλεται «μείωση» 30% του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης. Πρόκειται για έναν ακόμη απροκάλυπτο εμπαιγμό. Οι κυβερνήσεις της τελευταίας περιόδου και η τρόικα αρχικά «απογείωσαν» τους φόρους από τα 21 ευρώ/χιλιόλιτρο (χειμώνας 2010 - 2011) στα 60 ευρώ/χιλιόλιτρο (χειμώνας 2011 - 2012). Στη συνέχεια (2012 - 2013), στο πλαίσιο της απόλυτης εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης, ο φόρος εκτινάχτηκε στα 330 ευρώ/χιλιόλιτρο. Μετά και την προβλεπόμενη «μείωση» (30%) ο ΕΦΚ διαμορφώνεται περίπου στα 230 ευρώ/χιλιόλιτρο, δηλαδή 995% πάνω από τα επίπεδα του 2010!
Στάχτη στα μάτια και απροκάλυπτος εμπαιγμός είναι και το διαφημιζόμενο από τη συγκυβέρνηση «επίδομα θέρμανσης», το οποίο «διατηρείται» και για το 2015. Τα ψίχουλα του επιδόματος ουσιαστικά αφορούν στην «επιστροφή» ενός ελάχιστου μέρους από τις απανωτές ανατιμήσεις των Ειδικών Φόρων που επιβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια κι αυτό μόνο για όσους πληρούν τα σχετικά κριτήρια. Σημειωτέον, στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης είναι η ενσωμάτωση και του επιδόματος θέρμανσης, όπως και των άλλων προνοιακών επιδομάτων, στο λεγόμενο «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα».

2. «Μείωση» της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Το χαράτσι - δήθεν «έκτακτο» - ξεκίνησε, για πρώτη φορά, το 2011 με αρχική προβλεπόμενη περίοδο εφαρμογής μέχρι και το 2014. Πλέον ομολογούν ότι θα ισχύσει τουλάχιστον και για το 2015, με κάποια «έκπτωση», η οποία θα «εξειδικευθεί» στη συνέχεια ανάλογα με την επίτευξη των στόχων του κρατικού προϋπολογισμού για το 2015. Σήμερα, εφαρμόζεται συντελεστής 1% στο κλιμάκιο 12.000 - 20.000 ευρώ, 2% πάνω από 20.000 ευρώ κ.ο.κ. από το πρώτο ευρώ εισοδήματος.
3. Σταδιακή μείωση της φορολογίας των επιχειρηματικών κερδών στο 15%, δηλαδή πάνω από 10 μονάδες σε σχέση με τα ισχύοντα σήμερα. Το μέτρο αποβλέπει στην ενίσχυση των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων και αποκτά πρακτική αξία ενόψει της διαφαινόμενης ανάκαμψης της μάζας των επιχειρηματικών κερδών, επί της οποίας θα υπολογίζεται ο νέος μειωμένος ενιαίος συντελεστής, που αφορά τόσο τα διανεμόμενα όσο και τα αδιανέμητα κέρδη. Ταυτόχρονα δρομολογούνται νέες ελαφρύνσεις στις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλει η εργοδοσία, ειδικά κίνητρα και φορολογικά καθεστώτα για επενδύσεις κ.ά.
4. Κίνητρα επαναπατρισμού και προσέλκυσης κεφαλαίων. Από το βήμα της ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «πολλοί Ελληνες που θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ελλάδα είναι "κουμπωμένοι", όπως και πολλοί ξένοι που θα ήθελαν να φέρουν τα χρήματά τους. Χρειάζεται να γίνει μία συστηματική προσπάθεια προσέλκυσης κεφαλαίων στη χώρα (...) Πρέπει να σκεφτούμε διάφορους τρόπους. Δεν επιτρέπεται, για παράδειγμα, να έχουμε το 20% των πλοίων διεθνώς και ο πλούτος αυτός να είναι εκτός Ελλάδας». Πρόκειται για νέο πακέτο μέτρων προσέλκυσης «επενδυτών», όπως και ντόπιων μεγαλοεπιχειρηματιών που φυγάδευσαν κεφάλαια σε τράπεζες του εξωτερικού και άλλους φορολογικούς παραδείσους της πλουτοκρατίας. Στο πρόσφατο παρελθόν έχουν τεθεί σε εφαρμογή μέχρι και ρυθμίσεις φορολογικής ασυλίας. Παράλληλα, προαναγγέλλονται στοχευμένα μέτρα ενίσχυσης του κεφαλαίου, στο πλαίσιο του λεγόμενου νέου «εθνικού αναπτυξιακού προτύπου».
5. Μείωση συντελεστών φορολογίας εισοδήματος για φυσικά πρόσωπα. Σύμφωνα με την εξαγγελία του πρωθυπουργού, ο ανώτατος συντελεστής φορολογίας των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων θα υποχωρήσει σταδιακά από το 42% στο 32%. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποκλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα θα γίνει σε βάθος πενταετίας με ρυθμό δύο ποσοστιαίων μονάδων ανά έτος. Σε ό,τι αφορά τα λαϊκά εισοδήματα, πρόκειται για έναν ακόμη εμπαιγμό, μπροστά στην ομοβροντία των μέτρων που προηγήθηκαν (επί της ουσίας κατάργηση τόσο του γενικού αφορολόγητου ορίου, όσο και αυτού για τα προστατευόμενα παιδιά, κατάργηση της γκάμας των ελαφρύνσεων για τις δαπάνες διαβίωσης κ.ά.).
6. Επιμήκυνση δόσεων για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Η προωθούμενη ρύθμιση φανερώνει τα διαχειριστικά ζόρια συγκυβέρνησης και φοροεισπρακτικού μηχανισμού να συγκεντρώσουν τους ασήκωτους φόρους που επιβάλλονται στο λαό. Πρόκειται για ανακύκλωση της φοροληστείας σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου, χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα. Η συγκυβέρνηση ετοιμάζεται να αναδιπλωθεί με ρύθμιση επιμήκυνσης της περιόδου αποπληρωμής για τα ληξιπρόθεσμα χρέη από 48 μέχρι 72 μηνιαίες δόσεις, με παράλληλη «μείωση» των προβλεπόμενων προσαυξήσεων, ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που θα επιλέγει ο οφειλέτης. Για ειδικές κατηγορίες (άνεργοι κ.ά.) προβλέπεται η ...δυνατότητα αποπληρωμής μέχρι και σε 100 μηνιαίες δόσεις.
7. Μερεμέτια με τον ΕΝΦΙΑ. Ανέπαφος παραμένει ο αρχικός σχεδιασμός για την είσπραξη 2,65 δισ. ευρώ, καθώς και για την επιβολή του φόρου και σε κατηγορίες πληθυσμού με πλήρη οικονομική αδυναμία. Στην πραγματικότητα οι «διορθώσεις» αφορούν τις «αστοχίες» που συνδέονται με την πρώτη εφαρμογή του μόνιμου αντιλαϊκού μέτρου, που από φέτος επεκτείνεται σε κάθε σπιθαμή γης.