Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Παρέμβαση του εκπροσώπου της Λαϊκής Συσπείρωσης Νίκου Γόντικα στη συνεδρίαση του ΠεΣυ για τον προϋπολογισμό του 2016.


Τρίπολη 9-11-2015


        Ο κρατικός προϋπολογισμός αποτελεί έναν από τους βασικούς μηχανισμούς αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου προς όφελος του κεφαλαίου. Συμπληρωματικά και στον ίδιο στόχο δρουν οι προϋπολογισμοί του συνόλου των φορέων της γενικής κυβέρνησης στους οποίους εντάσσεται και ο θεσμός της Περιφερειακής διοίκησης.

        Ο κρατικός προϋπολογισμός των τελευταίων χρόνων είναι αυστηρά προσαρμοσμένος στο Μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής, στις κατευθύνσεις, τους στόχους και τις επιδιώξεις της μόνιμης Ευρωενωσιακής δημοσιονομικής πειθάρχησης και των μνημονιακών συμβάσεων που στην περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης στη χώρα. Σε αυτό το ενιαίο καταναγκαστικό πλαίσιο ευθυγραμμίζονται οι προϋπολογισμοί των Περιφερειών με πρώτο άξονα την κλιμακούμενη μείωση της χρηματοδότησης τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
        Στο διάστημα 2009-2014 καταγράφεται μείωση πάνω από 62%, για το 2015 η χρηματοδότηση μειώνεται κατά 45% σε σχέση με το 2014. Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δίνει συνέχεια στην αντιλαϊκή στρατηγική με την ΠΝΠ για την αναγκαστική μεταφορά αποθεματικών και διαθεσίμων Δήμων και Περιφερειών στην ΤτΕ, ενέργεια που μονιμοποιείται με το 3ο Μνημόνιο αφού όπως προβλέπεται, η διαχείριση των μετρητών όλων των φορέων της γενικής κυβέρνησης περνά σε ενιαίο λογαριασμό του δημοσίου ταμείου ως τα τέλη Δεκεμβρίου.
         Σε αυτά τα πλαίσια η Περιφέρεια Πελοποννήσου πρωτοπορεί, βγήκε μπροστά από όλους στη φάση της ΠΝΠ για την αναγκαστική μεταφορά αποθεματικών και διαθεσίμων της Περιφέρειας στην ΤτΕ.  
        Ακολουθεί με βάση το νέο Μεσοπρόθεσμο 2016-2019 και τις κατευθύνσεις του Υπ. Εσωτερικών επιπρόσθετη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης που στο δίχρονο 2017-2018 προβλέπει τουλάχιστον κατά 23% μείωση σε σχέση με το 2015. Μια νέα γενιά παρακρατημένων διαμορφώνεται ήδη!
        Το δημοσιονομικό πλαίσιο πειθάρχησης και ο προϋπολογισμός είναι τα βασικά εργαλεία για την συνέχεια προώθησης των αναδιαρθρώσεων στην τοπική και περιφερειακή διοίκηση.  Κοινός παρανομαστής των αναδιαρθρώσεων: οι δραματικές περικοπές πόρων, η συρρίκνωση των κοινών υποδομών, η ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών κι έργων, η αντικατάσταση προσωπικού με σταθερά ασφαλιστικά κι εργασιακά δικαιώματα με προσωπικό ποικίλων εργασιακών σχέσεων, είτε εντός των τοπικών οργάνων είτε σε παράλληλη δράση με αυτά π.χ. δράση ΜΚΟ, συνεταιριστικές επιχειρήσεις, 2μηνα, 3μηνα, 5μηνα, εθελοντισμός κλπ.
        Η στρατηγική των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων διαπερνά το σύνολο της κρατικής διοίκησης και εξειδικεύεται στο χώρο της τοπικής διοίκησης με τους κατά καιρούς εφαρμοστικούς νόμους των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ-ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με στόχο τις ανάγκες κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας των καπιταλιστικών ομίλων.
        Οι αντιδραστικές ανατροπές που έχουν δρομολογηθεί, από τον Καλλικράτη μέχρι το Μεσοπρόθεσμο και τα μνημόνια καθώς και η ταύτιση όλων των αστικών πολιτικών δυνάμεων στην αναγκαιότητά τους και στην αποφασιστικότητα που επιδεικνύουν στην προώθησή τους, υπογραμμίζουν την ορθότητα της αντίληψή μας ότι η τοπική διοίκηση είναι αναπόσπαστο μέρος του αστικού κράτους και των στρατηγικών επιδιώξεών του σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Η δε αποκεντρωμένη λειτουργία της Τ.Δ, αναγκαία προϋπόθεση για την συγκέντρωση κεφαλαίων και την ώθηση της καπιταλιστικής ανάπτυξης.
        Στη φάση της καπιταλιστικής κρίσης αυτή η στρατηγική στο χώρα της Τ.Δ εδραιώνεται βίαια με το ιδεολογικό προκάλυμμα από όλες τις αστικές δυνάμεις περί «οικονομικής αυτοδυναμίας και αυτοτέλειας» της Τ.Δ. κατευθύνσεις της ΕΕ που μπήκαν με εντατικό τρόπο σε εφαρμογή από τη δεκαετία του 1990 για τη χώρα μας και το σύνολο των αστικών δυνάμεων. Αυτά τα ιδεολογήματα επανειλημμένα έχουν ακουστεί κι εδώ στο ΠεΣυ.
        Το Υπ. Εσωτερικών τον Ιούλιο πριν τις εκλογές εξέδωσε δεσμευτικές κατευθύνσεις. Στην εγκύκλιο τονίζεται «η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής με υποχρέωση συγκράτησης στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα». Ξεχωρίζει και υποδείχνει συγκεκριμένες δαπάνες που πρέπει να περιοριστούν όπως αυτές: της υπερωριακής απασχόλησης, των προμηθειών, τις δαπάνες σε νερό και ηλεκτρική ενέργεια και τις πάσης φύσεως δαπάνες επιχορήγησης ΝΠΔΔ, αθλητικών πολιτιστικών συλλόγων, τα βοηθήματα σε αδύναμους! Κατευθύνσεις που υλοποιούνται και με τον προτεινόμενο προϋπολογισμό.
        Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με την ίδια εγκύκλιο δίνει ειδικό βάρος στα ανταποδοτικά οφέλη και τις ανταποδοτικές υπηρεσίες. Με κατεύθυνση ότι «σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα του 2015 εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν τη δαπάνη της ανταποδοτικής υπηρεσίας τότε το ποσό που δεν καλύπτεται θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2016 επιφέροντας αύξηση αυτών»! για πρώτη φορά επιχειρείται μια διευρυμένα αντιδραστική λογική για τα λεγόμενα ανταποδοτικά έσοδα.
        Για τον έλεγχο της αντιλαϊκής δημοσιονομικής πορείας στην τοπική και περιφερειακή διοίκηση η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είχε θεσπίσει το Οικονομικό Παρατηρητήριο. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με νομοσχέδιο που κατέθεσε το καλοκαίρι αλλάζει τη μορφή και τη λειτουργία του και συγκροτεί στη θέση του  την «Επιτροπή Οικονομικής Ανασυγκρότησης των ΟΤΑ». Επιτροπή με την ίδια αντιλαϊκή στόχευση. Την συμμόρφωση των φορέων της τοπικής διοίκησης στους στόχους και τις επιδιώξεις του Μεσοπρόθεσμου με μοχλό τους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και το παρά πέρα πετσόκομμα της κρατικής χρηματοδότησης.
        Το πλαίσιο των παραπάνω κατευθύνσεων κάνει φανερό ότι θ’ ακολουθήσουν ακόμα μεγαλύτερες περικοπές στην χρηματοδότηση της Τ.Δ και θ’ ακολουθήσει με δριμύτητα νέο κύμα ιδιωτικοποιήσεων, συρρίκνωση ή το κλείσιμο υπηρεσιών, απολύσεις, μειώσεις μισθών, θα διευρυνθεί το σκλαβοπάζαρο των εργασιακών σχέσεων κλπ.
        Πρωτοπορείτε κι εδώ, ακόμα και την οργάνωση των Οικονομικών υπηρεσιών αναθέσατε σε ιδιώτες. Αποψιλώνετε τις διευθύνσεις τεχνικών έργων και δίνετε μελέτες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιώτες. ακόμα και την τεχνική στήριξη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας με προγραμματική σύμβαση πριν δύο μήνες παραχωρήσατε στην Πελοπόννησο ΑΕ. Σας είπαμε και τότε, σας το λέμε και τώρα, με τα 20 εκατομμύρια ευρώ μελέτες που αναθέσατε τον τελευταίο χρόνο σε ιδιώτες μελετητές, θα προσλαμβάνατε 200 μηχανικούς, κι άλλους ειδικούς επιστήμονες, που για πέντε χρόνια θα έκαναν τα πάντα σε αυτόν τον τομέα και σε επίπεδο Περιφέρειας και σε επίπεδο Δήμων.
        Όλο και πιο συχνά έρχονται θέματα στην Οικονομική Επιτροπή για μίσθωση μηχανημάτων έργου ιδιωτών γιατί δεν υπάρχουν χειριστές για να δουλέψουν τα μηχανήματα της Περιφέρεις για εκχιονισμό, κατολισθήσεις και λοιπές συντηρήσεις.
Η πολιτική των έργων
        Τα κονδύλια από την κρατική επιχορήγηση, για δημόσιες επενδύσεις έχουν ελαχιστοποιηθεί κι όλα δείχνουν ότι πάμε για τον μηδενισμό τους. Καταρρέουν κρατικές υποδομές που έχουν δημιουργηθεί εδώ και δεκαετίες σε έργα υποδομών, στην άθληση, στον πολιτισμό, από την έλλειψη συντήρησης, λόγω έλλειψης μέσων και προσωπικού. Ακόμα και δημόσια κτήρια μένουν εγκαταλελειμμένα και καταστρέφονται κι εσείς νοικιάζετε πανάκριβα κτήρια για την στέγαση δημοσίων υπηρεσιών. Σας έχουμε ζητήσει τέσσερα χρόνια τέτοια στοιχεία κι ακόμα να τα δώσετε.
        Το εθνικό δίκτυο ιδιαίτερα όμως το επαρχιακό παραμένει ασυντήρητο κι επικίνδυνο. Το σκέλος των αναπτυξιακών προγραμμάτων ΕΣΠΑ (2014-2020) αφορά σε έργα και δράσεις που ιεραρχούνται πλήρως στις ανάγκες ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, βάζοντας στο περιθώριο τις λαϊκές ανάγκες σε υπηρεσίες, υποδομές κι έργα. Ήδη είναι στον αέρα ως προς την κατάταξή τους έργα που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2014.
        Απουσιάζουν σχεδιασμένες κι εκτεταμένες παρεμβάσεις για ζητήματα όπως της αντισεισμικής θωράκισης, της αντιπλημμυρικής και αντιπυρικής προστασίας, προβλήματα που έρχονται και θα έρχονται με τραγικό τρόπο στην επικαιρότητα, όπως για παράδειγμα τα επαναλαμβανόμενα πλημμυρικά φαινόμενα.
        Την προηγούμενη εβδομάδα επισκεφτήκαμε την πληγείσα περιοχή της Νεάπολης από τις πρόσφατες πυρκαγιές. Έχουν αφεθεί στο έλεος του Θεού. Ούτε ένα ευρώ για έργα δεν διατέθηκαν από την κυβέρνηση και την Περιφέρεια. Ο αρμόδιος υπουργός τρεις μήνες μετά τις πυρκαγιές απαντώντας σε ερώτηση στη βουλή, προτείνει επιτροπή του Κοινοβουλίου να επισκεφτεί τις πληγείσες περιοχές δηλαδή ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι που λέει κι ο λαός μας. Προτείνουμε κονδύλι δυο εκατομμυρίων ευρώ να διατεθεί για την αποκατάσταση των υποδομών που επλήγησαν, για αντιπλημμυρικά έργα, μπροστά στον άμεσο κίνδυνο πλημμυρών που εγκυμονεί.
        Απαιτούνται κονδύλια και επιπρόσθετα μέτρα στήριξης για τις απομακρυσμένες και ορεινές περιοχές.
        Έχουμε επανειλημμένα τοποθετηθεί στο ΠεΣυ για τον τρόπο κατασκευής-συντήρησης και λειτουργίας των μεγάλων έργων, των έργων υποδομής όπως εθνικοί οδοί, λιμάνια, γέφυρες κλπ. Να κατασκευάζονται από ενιαίο δημόσιο κρατικό φορέα που θα διαθέτει τα υλικά (αδρανή, σίδηρο, μπετό κλπ), τα μηχανήματα, θα κατανέμει σχεδιασμένα το εργατοτεχνικό κι επιστημονικό προσωπικό σε όλες τις φάσεις μελέτης, κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας των έργων. Μόνο έτσι θα εξασφαλίζονται φθηνά ποιοτικά έργα , που θα σέβονται το περιβάλλον, που θα τα απολαμβάνουν οι πολίτες. Μόνο έτσι θα αποφεύγονται αστοχίες όπως τις βαφτίζετε όπου δρόμοι βυθίζονται, γεφύρια γκρεμίζονται, λιμενοβραχίονες σπάνε και κανένας υπεύθυνος κατασκευαστής δεν πληρώνει.
        Άρπαξαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, βλέπε Τσακώνα, Σκούρα-Πυρί κλπ και γίνονται καπνός. Πτωχεύουν και την ΑΕ που είχαν, φτιάχνουν άλλη και συνεχίζουν τις δουλειές αρμέγοντας τον κρατικό κορβανά. Και καλά οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και οι συγκυβερνήσεις τους τα συγκάλυπταν. Η πρώτη και δεύτερη φορά αριστερά γιατί τα συγκαλύπτει; Γιατί ανοίγει άλλα τύπου Βραχατίου και Φλαμπουράρη;
        Εδώ κοτζάμ ΕΕ με τη σκληρή διαπραγμάτευση καταφέραμε και δεν καταφέρνουμε ένα Μπόμπολα που για λίγες μέρες δουλειά δεν παραδίδει το δρόμο Λεύκτρο-Σπάρτη ή την περιμετρική της Καλαμάτας γιατί εκβιάζει να πάρει επιπλέον εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης του δρόμου Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα. Και γιατί σιωπάτε κ. Τατούλη; Καλά χθες ήταν κυβέρνηση ή συγκυβέρνηση η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Σήμερα;   
        Ο προϋπολογισμός που φέρατε για ψήφιση υπηρετεί τους στόχους της ανταγωνιστικότητας της καπιταλιστικής ανάκαμψης. Γιατί δύο δρόμοι επιλογής υπάρχουν. Αυτόν που υπηρετείτε και υλοποιείτε, αυτόν που μας έφερε εδώ που μας έφερε. Και ο άλλος, της κοινωνικοποίησης των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, των υποδομών, της λειτουργίας της κοινωνίας και της οικονομίας με κεντρικό σχεδιασμό για την λαϊκή ευημερία.
        Αυτός είναι η μόνη φιλολαϊκή διέξοδος που αργά ή γρήγορα ο λαός θα κάνει επιλογή.

Καταψηφίζουμε λοιπόν τον προϋπολογισμό σας.